Waar werk je en wat is je functie?
‘Ik werk nu ongeveer 1,5 jaar bij de Blinkert en ik ben daar teamleider.’
Heb je altijd op de Blinkert gewerkt of heb je ook op andere locaties van Kennemerhart gewerkt?
‘Ik ben in De Rijp begonnen. Op 1 augustus 2019 was dat 40 jaar geleden! Wat een tijd he. En ik vind het nog steeds leuk! Ik kwam van school en toen de Helpende opleiding gevolgd in De Rijp. Daarna heb ik nog van alles gedaan: de opleiding tot verzorgende, praktijkbegeleider (niveau 4 en 5) en ik heb op de Blinkert de coördinatie van de vrijwilligers verzorgd. Ook heb ik altijd nog diensten in de zorg gedraaid.
Op een gegeven moment was ik weer toe aan een nieuwe uitdaging. Ik kreeg de kans om teamleider te worden in het Anton Pieckhofje. Daar heb ik ook weer met heel veel plezier gewerkt. Het was in het begin wel een overgang, omdat ik van een adviserende functie naar leidinggevende functie ging. Het feit dat ik zelf in de zorg gewerkt heb, heeft mij een enorme verrijking gegeven in mijn baan als teamleider en dat doet het nog steeds. Ik weet wat het werk inhoudt en dat maakt het leidinggeven makkelijker.
Een ander leuk project wat ik graag wil noemen wat ik in mijn tijd als praktijkbegeleider heb gedaan, is het begeleiden van een groep van tien anderstaligen die werden opgeleid tot verzorgende. Dit was een project waarvan Koningin Maxima ambassadeur was en ik heb haar toen ook mogen ontmoeten. Dat maak je maar één keer mee in je leven.‘
Wat maakt je werk bijzonder?
‘Dat het er om gaat om het samen te doen. Ik weet wel wat ik wil en ik weet de koers, maar ik wil het echt met elkaar doen. Het gaat om ‘we’ en niet om ‘ik’. We doen het met elkaar en we hebben elkaar hard nodig. Dat is zo belangrijk. Medewerkers weten vaak heel goed wat nodig is. Ik geef collega’s graag regelmatig wat extra aandacht of een complimentje. Ik vind het belangrijk om te weten wat er speelt in hun leven zodat ik daarnaar kan vragen.’
Waar word je blij van in je werk?
‘Ik heb zoveel mooie momenten meegemaakt. Maar waar ik nu heel erg blij van word, is dat we weer kunnen bouwen met het team, omdat we weer compleet zijn en niet met onderbezetting te maken hebben. Natuurlijk geniet ik er ook enorm van als de cliënten blij zijn, daar draait het tenslotte om. Ons werk is juist dat wij geven, maar je krijgt ook zo ontzettend veel voor terug. Laatst hebben we heerlijk in de theetuin gepicknickt. Dan sluit ik ook altijd even aan en mijn dag kan niet meer stuk als ik bewoners en collega’s zo zie genieten.’
Wat biedt Kennemerhart jou waardoor je het een fijne werkgever vindt?
‘In de 40 jaar dat ik voor Kennemerhart (eerder SHDH) werk heb ik heel veel mogelijkheden en kansen gekregen om door te groeien. Ik heb alles kunnen en mogen doen. Ik ben doorgegroeid van helpende naar teamleider. Ik heb hele mooie projecten mogen doen en ik heb altijd alle medewerking gekregen. Dat maakt Kennemerhart voor mij een hele fijne én bijzondere werkgever.’
Bij Kennemerhart viel alles op zijn plek voor Eveline Huber, specialist ouderengeneeskunde. Ze volgde haar opleiding aan de VU in Amsterdam en kwam uiteindelijk via een oud-studiegenoot hier terecht. De grote koepelorganisaties in de regio Amsterdam trokken haar niet, dus ze was blij dat er een vacature was bij Kennemerhart. ‘De gemoedelijke sfeer en betrokkenheid hier spreken mij aan.’
Wanneer ga jij met een goed gevoel naar huis na een werkdag?
‘Ik vind het belangrijk dat je samen tot goede oplossingen komt. Met de cliënt en zijn of haar familie, maar ook met het zorgteam en behandelaren. Juist in het geval van een ingewikkelde casus valt vaak veel winst te behalen door goed te luisteren en samen tot de kern van de situatie te komen. Dat je daarbij soms een boodschap moet brengen die mensen liever niet horen, kan lastig zijn. Maar uiteindelijk schept het vertrouwen als je eerlijk bent in de mogelijkheden. Tenslotte hebben we allemaal hetzelfde doel, namelijk zo goed mogelijke zorg bieden voor de cliënt. Als je dan samen tot een plan van aanpak komt waar iedereen zich goed bij voelt, dan ga ik met een tevreden gevoel naar huis.’
Waarom zit jij op je plek bij Kennemerhart?
‘Iedereen gaat er voor de volle 100% voor. Die gezamenlijke inspanning die je iedere dag levert om de beste zorg te verlenen aan de cliënten, maakt het werken bij Kennemerhart zo bijzonder. Het is bovendien een ongelooflijk fijn behandelteam waar geen ruimte is voor gekonkel of achterkamertjespolitiek. Dat maakt het een prettige en veilige omgeving om in te werken. Ook is het plezierig dat je de meeste zorgverleners persoonlijk kent, van de apotheker tot de geriater en van de fysiotherapeut tot de psychiater. Even overleggen gaat daardoor een stuk eenvoudiger en het zorgt ervoor dat knopen sneller doorgehakt worden.’

Waar werk je en wat is je functie?
“Ik werk voor de revalidatieafdeling in de Bodaan als fysiotherapeut.”
Waarom heb je voor dit vak gekozen?
“Ik ben in 2001 afgestudeerd en heb daarna in een particuliere praktijk gewerkt. Ik vond dat toen een tijd leuk, maar ik miste contact met collega’s en ik wilde meer dynamiek en complexiteit. Ik ben toen een tijdje uit het vak geweest maar het bleef toch kriebelen. Ik heb bij Kennemerhart gesolliciteerd als fysiotherapeut, en ik wilde graag de master geriatrie doen. Die kans heb ik gekregen en daar ben ik heel blij om. Ik heb nu veel meer contact met mijn collega’s en de behandelingen zijn een stuk complexer dan in mijn vorige baan. Het is echt een goede keuze geweest.”
Wat houdt jouw werk precies in?
“Ik werk vooral voor de revalidatieafdeling en samen mijn collega’s van de andere disciplines zorgen we ervoor dat de cliënt zo snel mogelijk weer zelfstandig thuis kan functioneren. Wij vinden autonomie van de cliënt hierin heel belangrijk. Ik zeg altijd tegen de cliënt: u hoeft het niet alleen te doen, we gaan het samen doen. Samen met mijn collega’s kijk ik naar wat iemand weer wil kunnen doen waardoor hij of zij kan genieten van het leven.
Mijn deel van dit hele proces naar zelfstandigheid en kunnen genieten van het leven, is het bewegingsdeel. Heel belangrijk hierin is motivatie. Iemand moet er zelf belang bij hebben en dit belang ook kunnen inzien.
Praten en zorgen dat de cliënten zich gehoord voelen, is meer dan de helft van ons vak. Het gaat erom dat je de cliënten serieus neemt en dat je naar hen luistert. Het is belangrijk dat je de mensen echt kent en dat je echt weet wat de cliënt wil; daardoor weet je ook op wat voor manier iemand trainbaar is.”
Wanneer kijk je tevreden terug op een dag?
“Ik kijk samen met de cliënt niet alleen hoe we een bepaalde klacht kunnen oplossen, ik kijk ook hoe het is gekomen en hoe we ervoor kunnen zorgen dat het in de toekomst niet meer gebeurt. Hiervoor moet je soms zorgen dat de cliënt een andere mindset krijgt. Dat is niet eenvoudig, maar als dat lukt is dat zo mooi om te zien. Ik word echt heel blij van reacties als: “Dat had ik al jaren niet meer gedaan en door jouw hulp lukte het gewoon. Nu weet ik zeker dat ik ook andere dingen kan”. Je ziet mensen dan groeien. Ik leer mensen ook dat ze ook met angst bepaalde dingen kunnen doen. Als ze zien dat ze die angst kunnen overwinnen, gaat er opeens een wereld voor ze open.”
Waarom vind je het leuk om bij Kennemerhart te werken?
“Ten eerste ben ik heel erg blij met het team collega’s dat ik om mij heen heb. We vullen elkaar goed aan en zijn allemaal bereid elkaar te helpen. Ook ben ik heel dankbaar en blij dat ik bij Kennemerhart de kans heb gekregen om de master geriatrie te doen. Ik zit hier echt helemaal op mijn plek en ik ga iedere dag met heel veel plezier naar mijn werk.”
Jan Willem werkt bij Kennemerhart sinds mei van dit jaar. Hij doet dat twee dagen per week als geestelijk verzorger. De andere dagen van de week is hij werkzaam als zelfstandig theoloog.
Jan Willem heeft bovendien een boek geschreven dat 19 september uitkomt. Het heet ‘Je kunt het! – zinvol leven met Dominee Baardmans’ en is vanaf half september te bestellen bij bol.com.
Wat doe je precies als geestelijk verzorger?
“Ik loop mee met de cliënten in de levensfase waarin ze nu zitten. Belangrijk in mijn werk is dat ik oog heb voor hun verhaal. Ieder mens heeft zijn eigen verhaal. Het leven kan ingewikkeld en weerbarstig zijn en daar moet iets tegenover staan. Daar zoek ik samen met de cliënt naar. Dat doe ik persoonlijk en op maat, want ieder mens is anders en uniek. Als ik dat niet persoonlijk en op maat zou doen, zou het niet werken.”
Wat maakt je werk zo bijzonder?
“Ik werk graag op het gebied van zingeving en levensvragen. De ouderenzorg is een uitdagend werkveld. Alle mensen hebben een verhaal en dat boeit me. Het leert me ook over mijn eigen verhaal en dat is heel interessant. Ik leer heel veel van de mensen die ik spreek. Het is iedere keer anders omdat ieder mens anders is. Het leukste aan mijn werk is als je voelt dat mensen oprecht blij zijn omdat je tijd voor ze vrijmaakt. Het is fijn als ik op de een of andere manier wat voor ze kan betekenen.”
Wanneer ga je met een glimlach naar huis?
“Ik ga heel vaak met een glimlach naar huis, maar ik zal een mooi voorbeeld noemen. Het ging met een bepaalde bewoner niet goed. De medicatie sloeg niet aan en ze was heel erg moe. Toen ik in haar kamer kwam, trof ik haar op de grond aan. Ik heb haar overeind geholpen en we zijn een eindje door de gangen gaan wandelen. Terwijl we aan het lopen waren, wilde ze dat ik een arm om haar heen sloeg. Toen ik dat deed zei ze met een grote glimlach op haar gezicht: ‘hier ben ik echt aan toe, ik wil me weer mens voelen’. Dat vond ik zo mooi en dan rij ik echt naar huis met een glimlach op mijn gezicht.”
Wat zou je nog willen bereiken?
“Toen ik net met dementerende ouderen werkte moest ik wel even zoeken hoe ik mijn werk uit moest voeren als er geen taal is. Vaak is dat namelijk het geval bij dementerende cliënten. Ik ben hier wel al voor een deel achter, maar ik zou daar meer van willen weten. Binnen Kennemerhart zijn we hier mee bezig en daar ben ik erg blij mee.”
Wat vind je van Kennemerhart als werkgever
“Ik vind het een geniale werkgever. Ik heb het hier erg naar mijn zin. In de vacature herkende ik mezelf heel erg, daarom heb ik gesolliciteerd op deze functie. Kennemerhart is een organisatie met creativiteit en medewerkers die liefdevolle zorg geven en daar werk ik graag.”
Ze is de rust zelve als ze vertelt over haar wereldbaan. ‘Want,’ zo zegt ze, ‘geduldig zijn en rust uitstralen zijn belangrijke eigenschappen voor een goede verzorgende IG.’ Maaike werkt op een van de kleinschalige woonvormen voor ouderen met dementie in Schoterhof. ‘Het werken met dementerende ouderen vraagt extra geduld en begrip. Ik vind het fijn als ik er kan zijn voor de mensen.’
Waar word jij blij van?
‘Vaak vragen bewoners mij aan het einde van de werkdag wanneer ze me weer zien. Als ik dan antwoord dat ik er morgen weer ben en ze zeggen ‘oh, gelukkig’, dan word ik daar blij van. Ook doe ik graag iets extra’s voor de bewoners. Dan ga ik bijvoorbeeld een visje halen bij de viskraam met een bewoner, of even met iemand een bloemetje kopen bij de winkel verderop. Sommige bewoners komen niet veel meer buiten en als je dan zoiets met ze kunt doen, dan is dat extra bijzonder. Ik vind het fijn als ik de bewoners een goed gevoel kan geven.’
Wat maakt het werken bij Kennemerhart zo bijzonder?
‘Ik ben iemand die graag in teamverband werkt en bij Kennemerhart heerst een prettige en open sfeer. Dat spreekt mij aan. Er wordt goed naar je geluisterd. Als je ergens mee zit, maar ook als je een goed idee hebt. Zo is er ruimte voor nieuwe ideeën en ontwikkelingen, bijvoorbeeld in de vorm van nieuwe innovatieve zorgprogramma’s, verpleegtechnische handelingen of hulpmiddelen. Dat probeer ik op mijn beurt ook mee te geven aan mijn stagiaires: heb plezier in je werk, blijf altijd leren en sta open voor nieuwe ontwikkelingen.’

Madhu Sewgobind werkt nu totaal 14 jaar in de Janskliniek. De functie van receptioniste valt onder het Servicebureau.
Heb je altijd als receptioniste gewerkt?
“Nee, voordat ik hier kwam werken, heb ik in de thuiszorg gewerkt. Vroeger droomde ik er altijd al van om verzorgende te worden. En dat heb ik ook tien jaar mogen doen. Ik ben begonnen in het ziekenhuis en daarna in de thuiszorg terecht gekomen. Ik vond het geweldig! Helaas moest ik door mijn reuma stoppen met het werken in de zorg en toen ben ik op het Servicebureau terecht gekomen. Ik heb eerst op het Servicebureau zelf gewerkt en ben daarna naar de Janskliniek gegaan.”
Hoe ziet een dag er bij jou uit?
“We krijgen bij de receptie van de Janskliniek ook de telefoontjes voor het Servicebureau binnen, dus ik zit veel aan de telefoon. Verder zijn we verantwoordelijk voor de post en hebben we een gastvrouwrol. We staan bezoekers te woord en wijzen hen de weg. Een dag ziet er voor mij dus heel afwisselend uit. Soms moet je echt een duizendpoot zijn.”
Wat vind je het leukste aan je werk?
“Het allerleukste vind ik het contact met de mensen. Ik hou ervan om iedereen aandacht te geven. Het feit dat ik in de zorg gewerkt heb, helpt mij om de cliënten en mijn collega’s in de zorg te begrijpen. Ik heb bovendien contact met veel verschillende mensen: collega’s uit alle lagen van de organisatie, cliënten, familieleden. Dat maakt mijn werk heel erg leuk. Toen mijn man overleed, gaf mijn werk mij echt de kracht om door te gaan.”
Waar word jij blij van?
Ik word er echt blij van als mensen aan de telefoon zeggen dat ze het leuk vinden om mij aan de lijn te hebben. Ook van opmerkingen als: ‘daar is de zonneschijn van de Janskliniek’ word ik heel blij. Dan heb ik mijn doel bereikt: mensen een mooi moment geven met aandacht en liefde.”
Waarom vind je het leuk om voor Kennemerhart te werken?
Kennemerhart is een organisatie waar je jezelf kunt ontwikkelen. En ik heb echt de liefste en leukste collega’s die iemand zich maar wensen kan.”
‘Een hart voor mensen hebben,’ dat is het allerbelangrijkste in dit vak volgens Roos van Eijk, verpleegkundige intramuraal bij Kennemerhart. ‘Het is niet alleen maar werk; een goede verpleegkundige ziet de mens achter de cliënt.’ Het persoonlijke contact met de bewoners en collega’s, zijn voor haar erg waardevol. ‘Dat is niet altijd overal vanzelfsprekend, maar bij Kennemerhart gelukkig wel.’
Wat geeft extra kleur aan jouw werkdag?
‘Eigenlijk ga ik altijd wel met een tevreden gevoel naar huis, maar kleine dingen kunnen net iets meer glans aan een dag geven. Zoals een bewoonster die jou een kijkje gunt in haar levensverhaal. De mensen die bij ons komen, hebben natuurlijk al een heel leven achter zich. Een leven waar wij vaak niets vanaf weten. Ik vind het mooi als je dan een glimp krijgt van zo’n leven vol mooie, spannende en ontroerende verhalen. Dat geeft mijn werk extra kleur.’
Waarom zou ik als verpleegkundige voor Kennemerhart moeten kiezen?
‘Omdat je dan iedere dag met een glimlach naar je werk te gaat! De sfeer is goed en je kunt hier jezelf zijn én blijven. Natuurlijk zijn er, zoals in iedere organisatie weleens strubbelingen, maar die los je samen op. Ook krijg je hier de kans jezelf te blijven ontwikkelen en bij te blijven op je vakgebied. Zo worden er regelmatig bijscholingen of trainingen georganiseerd. Niet alleen als er bijvoorbeeld een nieuwe morfinepomp is, maar ook als je jezelf als verpleegkundige verder wilt ontwikkelen. Je kunt bijvoorbeeld cursussen volgen op het gebied van wondverzorging, incontinentie, diabetes of de ziekte van Parkinson. Mogelijkheden genoeg dus.’

De geboren en getogen Haarlemse kent de buurt en omgeving goed en dat is handig als wijkverpleegkundige. Niet alleen is het prettig als je de weg weet in het lokale netwerk van zorgverleners, ook helpt het bij het opbouwen van een vertrouwensband met je cliënten. Cliënten voor wie het accepteren van zorg niet altijd even eenvoudig is.
Wanneer heb jij een topdag?
‘Als een cliënt, die in eerste instantie zorg weigert, je dan uiteindelijk zo vertrouwt dat hij of zij die zorg tóch accepteert, dan maakt dat mijn dag. Maar ook als je hoo
rt dat een leerling-verpleegkundige bepaalde problematiek signaleert bij een cliënt. Daar ben ik dan trots op. Dat betekent dat iemand groeit in zijn of haar rol en dat vind ik mooi om te zien.’
Waarom werk je graag bij Kennemerhart?
‘De cliënt staat bij ons echt voorop. Als wijkverpleegkundige ga daarom je altijd op zoek naar de beste zorgoplossing die past bij je cliënt. Die oprechte aandacht voor elkaar zie je ook terug in de manier waarop wij als collega’s samenwerken. Het is een leuke en gezellige groep: je doet net even een stapje extra voor elkaar. Wat dat betreft zijn we net een familie. Je doet het mét en voor elkaar. Als wijkverpleegkundige draag je daaraan bij doordat jij de spil bent van het team. Je bent vraagbaak, coach en coördinator in één en dat is precies wat dit werk zo leuk en afwisselend maakt. Het ene moment spring ik in bij een cliënt die extra zorg nodig heeft en het volgende moment coach ik een verpleegkundige in opleiding. Ook overleg ik regelmatig met collega’s en stel ik zorgplannen op. Natuurlijk is het hard werken, dat weet je als je voor dit vak kiest, maar als je je hier eenmaal thuis voelt, dan wil je niet meer weg.’

In de tijdelijke huisvesting van Huis in de Duinen heeft Wanda het erg naar haar zin. ‘Het is er heel gezellig en doordat het kleiner is, zie je elkaar veel meer. Ik heb nu bijvoorbeeld meer contact met mijn collega’s van de zorg.’ Wanda werkt inmiddels 10 jaar in het restaurant van Huis in de Duinen. Ze is begonnen op de huiskamers als voedingsassistent en is daarna gaan werken als medewerker restaurant.
Wanneer haal jij voldoening uit je werk?
‘Ik hou ervan om het de mensen naar de zin te maken’, zegt Wanda. ‘Dit doe ik door bijvoorbeeld van een cappuccino iets moois te maken en de maaltijden extra mooi uit te serveren. Dan reageren de mensen heel enthousiast. Ik ben graag een echte gastvrouw voor de gasten in het restaurant. Ook hou ik ervan om grapjes te maken met zowel cliënten, gasten als mijn collega’s. In het restaurant van Huis in de Duinen wordt veel gelachen.’
Wat maakt werken in Huis in de Duinen en bij Kennemerhart voor jou zo bijzonder?
‘Wat mijn werk, naast het contact met cliënten en gasten, zo leuk maakt, is het hechte team waar ik in werk. We werken allemaal al langer in Huis in de Duinen en zijn heel betrokken naar elkaar. We zijn ook goed op elkaar ingespeeld en vullen elkaar goed aan. En een grote organisatie als Kennemerhart biedt bovendien veel mogelijkheden.’
